- imaani schreef:
- Inmiddels heb ik de film gezien, Wauw. en wat een stoer einde
en ik heb de strip en het Nederlandse boek binnen maar nog niet de tijd gehad om het uitgebreid te lezen maar ik heb al wel het vermoeden dat er verschillende eindes voor het verhaal zijn :S zal ik dan maar gewoon mijn favoriet kiezen?
De films en het boek hebben diverse eindes.
Het boek eindigt met het feestje bij de Commandant waar O volledig naakt tentoongesteld werd.
- einde boek schreef:
- Maar zelfs terwijl men op die manier over O beschikte, zelfs terwijl men haar op die manier als voorbeeld gebruikte of als aanschouwelijk bewijsmiddel, richtte men niet één keer het woord tot haar. Was zij dan van steen of van was, of een schepsel uit een andere wereld, zodat men het nutteloos vond om tegen haar te spreken, of durfde men het niet? Pas toen het volop dag was geworden en alle dansers waren vertrokken, hielpen Sir Stephen en de Commandant O overeind, nadat zij eerst Natalie wakker hadden gemaakt, die aan O's voeten in slaap was gevallen, namen haar mee naar het midden van de binnenplaats, ontdeden haar van haar ketting en van haar masker, legden haar achterover op een tafel en bezaten haar beurtelings.
.
De film heeft het einde van dat feestje niet zo gedetailleerd in beeld gebracht.
In plaats daarvan is nog aan het einde toegevoegd een scène waarin is te zien hoe Jacqueline door O naar het kasteel van Roissy wordt gebracht om daar dezelfde training te ondergaan die O heeft moeten ondergaan.
Dat vond ik wel een mooie toevoeging.
Wat daarna komt vind ik minder.
O brengt thuis bij Sir Stephen heel huiselijk voor de haard verslag uit en vraagt dan aan Sir Stephen of hij hetzelfde voor haar had kunnen en willen ondergaan als zij voor hem had ondergaan.
Vervolgens brandt zij met een gloeiend sigarettenpijpje een 'O' op zijn hand.
Daarmee heeft zij hem met haar initiaal 'O' op zijn hand gebrandmerkt, net als hij O eerder op haar billen had laten brandmerken met zijn initialen 'SH'.
Dat vind ik nu minder, omdat dit Sir Stephen tot een 'switch' binnen de relatie maakt, terwijl hij zich daarvoor de hele film lang als een overtuigende, strenge en veeleisende Meester had getoond, zulks in schril contrast met die slapjanus van een René.
Het einde van het boek heeft dan ook mijn voorkeur.
Maar zelfs het boek kent verschillende eindes.
In een laatste hoofdstuk dat weggelaten is, keerde O terug naar Roissy, waar Sir Stephen haar in de steek liet.
Er bestaat een tweede slot aan het verhaal van O.
Toen O zag dat Sir Stephen op het punt stond haar te verlaten, verkoos zij te sterven.
Hij stemde daarin toe.
Ik heb het boek onder andere in de Nederlandse vertaling die is uitgegeven door Rainbow Essentials.
Dat is een uitgeverij van boeken van betekenis die belangrijke ontwikkelingen in de twintigste eeuw markeren.
Die uitgave bevat een zeer interessant nawoord van Adriaan Morriën.
Onderstaand een paar bijzondere passages.
- Adriaan Morriën blz. 217 schreef:
- De vrouwen in Het verhaal van O zijn trouwens niet rechteloos. Bij alles wat O wordt aangedaan wordt eerst haar toestemming gevraagd, of sterker: haar instemming, een 'ja' tegenover de vernederingen die in het vooruitzicht worden gesteld. Wanneer men iets uit het verhaal van O kan leren, dan is het dat er verschillende manieren zijn om tot geluk te komen en dat het soms opgediept moet worden uit tegenstrijdigheden die voor anderen stuitend of belachelijk zijn.
- Adriaan Morriën blz. 220 schreef:
- Heel wat huwelijken zouden er waarschijnlijk mee gebaat zijn, en stellig heel wat opwindender worden, wanneer mannen en vrouwen elkaar van tijd tot tijd liefdevol zouden afranselen.
Een liefdevolle afranseling.
Details van een liefdevolle afranseling.