Het concept is simpel: iemand stelt een raadsel, mag van alles zijn, taalkundig, wiskundig, logisch, cryptisch, enz. De eerste persoon die het raad mag het volgende raadsel verzinnen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat mensen internet gebruiken om het antwoord te vinden...
Je zit in de finale van een quiz en er zijn drie prijzen beschikbaar: prijs A, prijs B of prijs C. Prijs A is de beste van de drie, prijs B is redelijk, en prijs C is de poedelprijs. Je moet een uitspraak doen, en daarna wordt een prijs uitgereikt: als de uitspraak waar is, krijg je prijs A of prijs B, maar als je uitspraak (bewering) onwaar is, krijg je prijs C.
Als je nu persé prijs A wilt hebben, welke bewering moet je dan doen?
nanatalie Gewaardeerd Poster
Aantal berichten : 183
Onderwerp: Re: raadseltijd wo dec 15, 2010 12:29 am
De bewering : Ik wil heel graag prijs A winnen i.p.v. prijs B
elisa Overijverige Poster
Aantal berichten : 717
Onderwerp: Re: raadseltijd wo dec 15, 2010 12:42 am
Die bewering is net zo waar als je uiteindelijk prijs B krijgt. En als je stiekem liegt krijg je natuurlijk prijs C. Dus helaas...
dawn Ridder in de Orde van de klaproos
Aantal berichten : 3086
Onderwerp: Re: raadseltijd wo dec 15, 2010 1:05 am
"Ik zal straks prijs A gekregen hebben".
W Ridder in de Orde van de klaproos
Aantal berichten : 3726
Onderwerp: Re: raadseltijd wo dec 15, 2010 1:18 am
"Ik krijg prijs A of ik krijg prijs C"? (gokje)
Als je prijs B krijgt is dit onwaar, dus krijg je prijs B niet, want die krijg je alleen als wat je zegt waar is. En als je prijs C krijgt is dit waar, dus krijg je prijs C niet, want die krijg je alleen als wat je zegt onwaar is. Dus krijg je prijs A, want dat is de enige overgebleven mogelijkheid, en dat past dan ook bij wat je zegt, qua waarheid.
Ik hou overigens niet zo van dit soort zelfreferentiële zinnen. De logica waar dat bijhoort is volgens mij inconsistent.
Als dit goed is, volgende raadsel: "Het is zwart als roet, en als het uit de boom valt is je kachel stuk." (van het Sinterklaasjournaal, dus misschien kennen jullie hem al)
Onderwerp: Re: raadseltijd wo dec 15, 2010 1:22 am
felicitaties aan W die ook netjes alles heeft uitgelgd. (De uitspraaj van dawn is onwaar als ze prijs C krijgt en kan dus prijs C opleveren...)
Mijn eigen optie was trouwens: Ik krijg niet prijs B
edit: oeps, had gemist dat je al een nieuwe had staan...
Onderwerp: Re: raadseltijd wo dec 15, 2010 11:14 pm
/me doet erg veel moeite om niet even op de website van het sinterklaasjournaal te gaan kijken en doet dus bij gebrek aan gokjes van anderen zelf maar een gok.
gezien het thema: zwarte piet die probeerde de pakjes via het raam binnen te krijgen ipv door de defecte schoorsteen
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 12:08 am
Je zoekt naar een veel te subtiel antwoord elisa. Hij is veel flauwer!
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 12:30 am
Moortje. Die is zwart als roet en vroeger werd de kachel zo genoemd. En als die uit een boom valt is hij beslist stuk.
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 1:25 am
Het is je kachel. Want die is zwart als roet en als je kachel uit de boom valt is-ie stuk. Ja ?
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 1:32 am
Dat zei ik toch ook?
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 3:20 am
Ja, maar jij zei het wel heel gecompliceerd ! En bovendien ik dacht dat je Moriaantje bedoelde i.p.v. Moortje
Nieuw raadsel : hoe heten de kinderen van Jamaicaanse vader en een Italiaanse moeder ?
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 10:33 am
Hee heee, nanatalie! W heeft nog niet gezegd dat we het goed hadden! , Maar ik heb geen idee. Ik zeg: ragdolls
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 12:21 pm
Ja hoor, het was helemaal goed! En dawn was eerst!
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 12:40 pm
Jeeejjjjj!!!
Maar voor ik een nieuw raadsel post, moeten we toch eerst maar dat van nanatalie oplossen...
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 1:35 pm
nanatalie sprak zoals W terecht opmerkte voor haar beurt. Om dat te voorkomen moet je ook altijd netjes even wachten tot er is bevestigd dat je antwoord goed is voor je een nieuw raadsel plaatst...
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 1:46 pm
Nou ja, gebeurd is gebeurd... hoewel, nee, nanatalie moet maar eens flink over de knie voor het voor haar beurt gaan.
Maar wat het antwoord op haar raadsel is: géén idee.
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 3:48 pm
Misschien heten ze Bob Maria?
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 9:02 pm
Ja zeg wat krijgen we nou ! Ik denk, ik gooi d'r vast een nieuw raadsel tegenaan, dan hebben we tenminste wat te doen terwijl we (heel lang ) wachten totdat W eindelijk bevestigt of het goed is.
dawn, kom maar op met jouw raadsel. Hebben we d'r twee om over na te denken, want de mijne is (nog) niet geraden.
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 9:20 pm
OK - maar dan moeten we intussen het jouwe niet vergeten!
Ik kwam op de weg naar Henegouwen Een man tegen met zeven vrouwen. Iedere vrouw had zeven zakken, Elke zak had zeven katten, Elke kat had zeven poesjes. Poesjes, katten, zakken, vrouwen: Hoeveel gingen er naar Henegouwen?
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 9:39 pm
0 poesjes, 0 katten, 0 zakken en 0 vrouwen ginen naar Henegauwen. De 'ik' gaat er wel heen, en afhankelijk of deze 'de man' in dezelfde of in tegengestelde richting tegenkwam die ook.
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 9:54 pm
Dus hoeveel nou precies? En hoe weet je dat hij die vrouwen, zakken, katten en poesjes niet bij zich had?
Een bijkomend raadsel zou kunnen zijn: hoeveel poesjes had de man bij zich?
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 10:16 pm
Dat laat ik aan iemand anders over, ik ben nu namelijk heel hard aan het studeren...
Peetwie Overijverige Poster
Aantal berichten : 700
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 11:34 pm
Je kunt het allemaal net zo moeilijk maken als je zelf wilt maar als ik naar Henegouwen ga en ik kom iemand tegen dan is het toch wel duidelijk dat die iemand de andere kant op gaat? Dus alleen ik ging naar H.
OK, dawn, leuke spin-off. Hoeveel poesjes had die man nou bij zich? 49 + 49 + 49 + 7 = 154
Nieuw raadseltje: Stel je voor dat je helemaal alleen in een zinkende boot zit en omgeven bent door grote haaien. Hoe kan je dit overleven?
Onderwerp: Re: raadseltijd do dec 16, 2010 11:58 pm
Er zijn gelukkig ook edele dolfijnen in de buurt die de gemene haaien verjagen en jouw naar de kant zwemmen.
(En dat van die poesjes moet ik nog even uitrekenen...)