Via de ervaring van Björn komen we in de richting van de vraag, welke kennis , ervaring en geaardheid je een geschikte dominant kunnen maken.
Hier is een keer uitgebreid over van gedachten gewisseld.
Kennis van materialen en technieken is zeker niet onbelangrijk. Een tijdje geleden zei iemand mij: ‘als je met je rechterhand slaat, heb je grote kans dat je mijn staartbotje raakt. Nooit aan gedacht, zo leer je bij. Maar je moet weten, hoe je moet richten en welke instrumenten welke botsingskracht en gevolgen hebben.
Het “lezen van subs”, het inschatten van de vraag, of je sneller of harder of langer moet ingrijpen, is ingewikkeld, het kan bij iedere persoon weer verschillend zijn. Als beginner kreeg ik klachten als: ‘je bent niet streng genoeg’; of ‘dat aaien met de pollepel brengt me echt niet tot andere gedachten’. Hier helpt ervaring wel mee.
De attitude en instelling: dat zou een combinatie kunnen zijn van twee dingen: enerzijds moet je goed weten wat je wilt, niemand moet zo maar over je heen kunnen lopen. Anderzijds moet je ruim oog hebben voor de belangen en wensen van de ander, de spankee; deze maatschappij kan wel wat meer compassie gebruiken. Hierin kan een boeiende paradox zitten. Sowieso: de één wil meer domineren, de ander meer overleg.
Tot slot de verwijzing naar de discussie die we eerder op deze website hadden en die eraan grenst:
http://klaproos.heavenforum.org/t282-voor-je-eerste-keer-hoe-herken-je-een-goede-dominant
Met groet
Rein